ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جنگ فرسایشی ایران و اسرائیل؛ تهدیدی مضاعف یا فرصتی برای وفاق ملی؟ | اقتدار خارجی در گرو انسجام داخلی اخبار ایران

جنگ فرسایشی ایران و اسرائیل؛ تهدیدی مضاعف یا فرصتی برای وفاق ملی؟ | اقتدار خارجی در گرو انسجام داخلی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تنش و منازعه میان ایران و اسرائیل
با افزایش تنش‌ها و گسترش منازعه میان ایران و اسرائیل، تمرکز افکار عمومی و مسئولان بیش از پیش به ابعاد نظامی این درگیری معطوف شده است. در حالی که احتمال وقوع جنگ تمام‌عیار به‌دلیل ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک ضعیف به‌نظر می‌رسد، اهمیت مدیریت داخلی، به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی، برای تقویت انسجام ملی و مواجهه با این جنگ فرسایشی برجسته‌تر می‌شود.
دولت جدید ایران با اتخاذ تدابیر داخلی مؤثر می‌تواند همبستگی ملی را تقویت کرده و در این منازعه دست برتر را داشته باشد.اگر دولت چهاردهم همانگونه که وعده داده و در سیاست‌های اعلامی خود از اصلاح و تغییر وضعیت موجود گفته است، فارغ از افزایش سطح تنش در بیرون، اهتمام و تمرکز خود را به سمت داخل معطوف دارد و ابرمسئله‌های آسیب‌زا و ناترازی‌های مختلف در سطوح اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را سامان و التیام بخشد، می‌توان گفت که ایران در آن منازعه فرسایشی در جبهه بیرونی هم امکان تفوق و برتری و دست بالا را خواهد داشت.با افزایش تنش و گسترش دامنه منازعه چنددهه‌ای اسرائیل و ایران به زدوخورد مستقیم و وضعیت شبه‌جنگی، از افکارعمومی تا مسئولان سیاسی بیش و پیش از هر مقوله‌ای به میلیتاریسم جاری و ساری در سطح منازعه و تنش رهنمون شده‌اند و به آن معطوف و متمرکز گشته‌اند.
البته که این امری طبیعی و به اقتضای ماهیت پرطنین نزاع مسلحانه در چنین شرایطی است، نمونه آنکه محمدجواد ظریف در برهه‌ای گفته بود که مردم کشاکش میدان را به واسطه ذات هیجانی آن به فعل و انفعالات دیپلماسی که چنین بازخوردهایی ندارد، ترجیح می‌دهند(نقل به مضمون) یا بیژن نامدارزنگنه، شیخ‌الوزرای دولت روحانی، در 12آذرماه سال1397 گفته بود: «در جنگ هر روز شهید و مجروح می‎‌آید و عواطف و احساسات و روحیه وطن‎‌خواهی و دینداری تحریک می‌شود؛ اما در جنگ سرد اینطور نیست. صدای شلیک و بمبی نمی‌‎آید اما بدتر از آن به کشور فشار وارد می‌کنند.»تا اینجای کار البته نمی‌توان این حجم از توجه و دقت و تمرکز بر موضوعات نظامی را مورد نقد و مناقشه قرار داد؛ اما نکته آنجاست که تفوق و پیروزی در هر منازعه سخت‌افزاری و مناقشه میدانی، التزام و پیوست‌های مختلف و متکثری دارد. به‌خصوص در موضوع رویارویی شبه‌نظامی ایران و اسرائیل که مختصات یک جنگ کلاسیک را ندارد و به‌واسطه الزامات ژئوپلیتیکی و اقتضائات ژئواستراتژیک، امکان تبدیل و ارتقای آن به جنگ نظامی تمام‌عیار بسیار بعید و غیرمنتظره، حداقل در چند ماه آتی و روند فرسایشی پیش‌رونده آن است.
در بدترین سناریوی ممکن، پاسخ‌های پینگ‌پنگی میان دو طرف رقم خورده و در نهایت طرفین به سمت‌وسوی حملات به زیرساخت‌های اقتصادی سوق خواهند یافت. چراکه از اساس امکان وقوع جنگ کلاسیک بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای وجود ندارد که آن‌هم با توجه به نزدیکی انتخابات ایالات متحده، تجربه تلخ افغانستان و عراق و منازعه حال حاضر در اوکراین و البته منافع اقتصادی چین و وابستگی آن به منابع انرژی غرب آسیا، بسیار بعید و غیرممکن به نظر می‌رسد.در چنین شرایطی که از آن با عنوان «جنگ فرسایشی» یاد می‌کنند، بیش و پیش از هر گزینه و گزاره‌ای، طرفی دست بالا را خواهد داشت که بتواند تکانه‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی پیامدی را در داخل و در قالب استحکام و انسجام درون ساختاری مدیریت کند. لذا در کنار توجه متولیان امور نظامی به تحولات میدانی و نیز توجه بیش از اندازه افکارعمومی به جلوه‌های سخت‌افزاری نزاع رخ‌داده، دولتمردان و تصمیم‌سازان سیاست داخلی باید فکری به حال رتق‌وفتق امور اقتصادی و اجتماعی کشور کنند. آن‌هم با توجه به این نکته حیاتی و مهم که بعد از روند رو به تزاید یک گسست و شکاف اجتماعی چندین‌ساله، در انتخابات اخیر به نوعی سرمایه اجتماعی نحیف شده و کاستی حس همذات‌پنداری میان مردم و حاکمیت (به‌عنوان مهمترین مؤلفه ارتقابخش مقوله امنیت‌ملی) دچار ترمیم و بهبود شده و سپس در قالب طرح شعار «وفاق ملی» امید به احیای سرمایه اجتماعی فزونی گرفت.این همزمانی افزایش تنش و منازعه خارجی با برآمدن دولت تازه هم می‌تواند تهدید مضاعف باشد و هم فرصت و مجالی برای همپوشانی و بهبود وضعیت در هر دو سطح داخلی و خارجی. اگر دولت چهاردهم همانگونه که وعده داده و در سیاست‌های اعلامی خود از اصلاح و تغییر وضعیت موجود گفته است، فارغ از افزایش سطح تنش در بیرون، اهتمام و تمرکز خود را به سمت داخل معطوف دارد و ابرمسئله‌های آسیب‌زا و ناترازی‌های مختلف در سطوح اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را سامان و التیام بخشد، می‌توان گفت که ایران در آن منازعه فرسایشی در جبهه بیرونی هم امکان تفوق و برتری و دست بالا را خواهد داشت.
از یاد نبریم آن چیزی که ایران را در جنگ هشت‌ساله، سرافراز و سربلند کرد نه ادوات و تسلیحات نظامی آن‌هم در برابر همه قدرت‌های مسلط جهانی حامی رژیم بعث، که اتحاد و انسجام و همدلی مردمان با یکدیگر و با نظام مستقر بود. اکنون بی‌تعارف آن همبستگی و همپوشانی و هم‌افزایی درونی را به دلایل متعدد نداریم؛ اما امکان بهبود و ارتقای وضعیت به‌خصوص در قالب تدابیر و عملکردهای وعده داده‌شده دولت جدید را داریم. البته که حل ابربحران‌ها به‌خودی‌خود کار سخت و شاق و زمان‌بری بود و اکنون هم که وضعیت مشکل و سخت‌تر شده است؛ اما رقم‌زنی چند اتفاق ساده با بازخورد مثبت در لایه‌های مختلف و متکثر جامعه می‌تواند آغازی مطلوب و مرصوص در پی داشته باشد.مسائلی چون رفع فیلترینگ، به‌کارگیری شایستگان و متخصصان در بدنه و ساختار دولتی، ارتقای سرمایه اجتماعی در قالب میدان‌دهی به محذوفان همیشگی و به بازی گرفتن آنان در فرایندهای سیاسی و اجتماعی، پرهیز از انگاره‌های تفرقه‌آمیز در قالب تقسیم‌بندی‌های تبعیض‌آمیز، کار سخت و شاقی نیست و این دولت می‌تواند در چارچوب راهبرد وفاق ملی با کمترین هزینه آن را پیگیری و عملیاتی کرده و بازخورد آنی و مثبت آن را در سطوح مختلف حاصل کند. اکنون شاید بهترین فرصت و مجال برای عبور از شعار و جلب اعتماد عمومی در جامعه باشد؛ فرصتی که معلوم نیست با افزایش تنش و مخاصمه امکان آن چنین سهل و آسان و کاربردی باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1226657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفاوت ژاپن و عربستان در کیفیت بازیکنان است

مانچینی: ژاپن بهترین تیم آسیا است؛ عربستان برای شکست این غول به میدان می‌رود

تیم ملی تنیس روی میز ایران از پس ژاپن برنیامد

بهترین تیم فوتبال آسیا از نگاه مانچینی

قیمت مسکن در سایر کشورهای دنیا چگونه است؟

لقب جالب ستاره لژیونر ایران در اروپا

نخست‌وزیر اسپانیا: تجاوز اسرائیل به لبنان محکوم است/ بروکسل حقوق بشر را بر اختلافات اولویت دهد

زاخارووا: تحریم‌های جدید اروپا علیه روسیه غیرقانونی است

روئینگ سواران ایران رقبای خود را در آسیا شناختند

گروهی مرتبط با چین تلاش کرد تا اطلاعات کارمندان OpenAI را فیشینگ کند

حریفان پاروزنان ایران در روئینگ قهرمانی آسیا

طوفان «میلتون» جنوب شرقی آمریکا را زیرو رو می‌کند

گفتگوی تلفنی «بایدن» و «نتانیاهو»؛ امروز چهارشنبه

خاورمیانه در آستانه «لحظه سارایوو»؛ جنگ با ایران می‌تواند قریب الوقوع باشد

بی‌اطلاعی کامل کاخ سفید از برنامه اسرائیل برای پاسخ به ایران

ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است | ترامپ عاش قاتل هاست اما از آنها بازی می‌خورد!

طلا قیمت شکست/ قیمت طلا امروز 18 مهر 1403 چقدر شد؟

خاورمیانه در آستانه «لحظه سارایوو» / جنگ با ایران می‌تواند قریب الوقوع باشد

گفتگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن درباره تحولات منطقه از جمله ایران

بایدن و نتانیاهو درباره تحولات منطقه گفتگو کردند

ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است!

هریس: ترامپ عاشق دیکتاتور‌های قاتل است!

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو درباره تحولات منطقه

تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو درباره حمله به ایران

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن درباره تحولات منطقه از جمله ایران

هریس: ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است

اقتصاد بحران‌زده آمریکا در سایه بحران آفرینی در خاورمیانه

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن درباره ایران و تحولات منطقه

گفت‌وگوی 50 دقیقه‌ای نتانیاهو و بایدن درباره واکنش تل‌آویو به ایران

گفتگوی تلفنی 50 دقیقه‌ای روسای جمهور آمریکا و رژیم صهیونیستی| بایدن نگران بسته شدن تنگه هرمز است

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن

کاهش پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای تقاضای نفت در 2025

گفت‌وگوی نتانیاهو و بایدن درباره واکنش تل آویو به ایران

(ویدیو) طوفان «میلتون» جنوب شرقی آمریکا را زیرو رو می‌کند

نخست‌وزیر سابق ایتالیا: اروپا در تجاری‌سازی ایده‌ها از آمریکا عقب مانده است

لحظه اصابت موشک حزب‌الله به ساختمانی در صفد اشغالی

اردوغان: اسرائیل یک «سازمان تروریستی صهیونیستی» است

بازداشت جاسوس اسرائیلی با گذرنامه انگلیسی در لبنان

هریس: ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است!

آتش‌سوزی در صفد پس از اصابت موشک‌های حزب‌الله

6211 قطعه سکه طلا در حراج مرکز مبادله فروخته شد

بانک‌های ناتراز زیر ذره‌بین بانک مرکزی

واکنش عراق به تهدید آیت‌الله سیستانی

رئیس موقت مجلس عراق اهانت رژیم صهیونیستی به مرجعیت دینی در نجف را محکوم کرد

بزرگترین چالش‌های استان یزد تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام است

سفر به تاجیکستان فرصتی برای پیگیری سیاست ایران با همسایگان است

لزوم تغییر ساختار وزارت خارجه چیست؟

قالیباف پیش از سفر به تاجیکستان عنوان کرد: سفر به تاجیکستان فرصتی برای پیگیری سیاست قطعی ایران در ارتباط با همسایگان است

سازمان بازرسی آماده پشتیبانی ازسربازان عرصه‌ اقتصادی استان کرمان است

فعالیت 8 هزار واحد صنفی در برخوار